ماء غريب شراب مكمل غذائي طارد للغازات ولعلاج الانتفاخ والمغص عند الاطفال

ماء غريب، من خلاصه الأعشاب وهو ينتمى إلى الادوية التي تسمى بالمكملات الغذائية وتستخدم للأطفال حديثي الولادة والأطفال عموما في تخفيف أعراض الانتفاخ والمغص عند الأطفال ويعتبر من الادويه ذات التأثيرات الجانبية المحدودة ومع ذلك لا ينصح بزيادة الجرعات منها.

إذا أحسستي أن طفلك يبكي ويصرخ ويتحرك ببطنة فهذا غالباً دليل على أنه يعاني من الانتفاخ والذي يسبب له المغص، في هذه الحالة قومي بإعطائه ملعقة صغيرة سوف تقوم بتصريف الغازات في الحال.

يعتبر هذا الدواء من افضل الأدوية للاطفال من حيث الأمان وعدم وجود آثار جانبية لكونه من خلاصة الأعشاب.

دواعي استعمال ماء غريب الاصلي

اضرار ماء غريب لحديثي الولادة

  • الحساسية لمكونات الدواء

لا يستعمل للأطفال اقل من 6 شهور

تركيب ماء غريب للرضع اقل من شهر

يحتوى كل ملعقة 5 مللى على

  • زيت بذرة الشبت (خال من التربين) 2.28 مجم

بديل ماء غريب

لو بتدورى على دواء لعلاج المغص عند الاطفال الرضع وحديثى الولادة ومش حابه تستخدمى الدواء وبتدورى على بديل جيد متقلقيش فيه كتير من الادويه وهنا هنقولك على افضل نقط مغص للرضع زى بيبى ريست ودانتى نوكس وثايمثكون واكوا بلاس شراب وغيرها من الادويه لو عاوزة تعرفى زورى موقعنا هتلاقى فيه اللى طلبك.

ماء غريب ينوم

طبعا الامهات من كتر بكاء الاطفال وديما نومهم قليل يعنى ممكن الطفل ينام نصف ساعه ويصى تانى وهكذا وكتير من الامهات بيكونو بيعملو وعندهم شغل كتير ومش بيعرفو ينامو علشان كدا هما بيدور على اى حاجه تخلى الطفال تنام ولو بتسالى هو بينيم ولا لا الاطفال اه طبعا بينيم الاطفال علشان بيحتوى على نسبه من الكحول.

سعر ماء غريب

يباع  بسعر 8 جنيه فى مصر للعبوة الواحدة .

جرعه ماء غريب لحديثي الولادة

عزيزتى حواء اهلا بيك فى موقعى لو حضرتك عاوزة تعرفى ازاى تستخدمى الدواء لطفلك اولا لازم تفهمى اولا ان المغص عند الاطفال دا شىء مستمر ودايما بتعانى الاطفال فى السن دا من الانتفاخ العقار علاج مثالى للمغص وتقدرى تدى لطفلك نصف ملعقه ثلاث مرات يوميا ما لم يرى الطبيب المعالج غير ذلك.

اترك رد